Benefity pracownicze

Jak myślisz, co jest najważniejszym elementem motywującym ludzi do pracy? Powiesz pewnie, że wysokie wynagrodzenie to coś, o czym marzą wszyscy. Przynajmniej na początku swojej kariery zawodowej niewątpliwie tak jest. Ale gdy ambicje nie pozwalają spocząć na laurach, osiągamy więcej i więcej, a więc i zarabiamy lepsze pieniądze. I często będąc już na pewnym pułapie, przestają odgrywać pierwszoplanową rolę. 

benefity pracownicze

Swoją drogą, co dokładnie oznacza sformułowanie „wysokie wynagrodzenie”, które nierzadko pojawia się w ogłoszeniach o pracę? Wysokość płacy każdy definiuje według własnych potrzeb i za pomocą osobistego kalkulatora, więc wychodzenie z założenia, że określona kwota zmotywuje wszystkich jednakowo, jest błędne. 

Motywacja pozafinansowa

Istnieje cała masa motywatorów pozafinansowych – nie bez przyczyny, ponieważ na dłuższą metę same pieniądze są niewystarczające, a po czasie ich wpływ na motywację jest znikomy. Finanse przestają mieć znaczenie również w sytuacji, gdy atmosfera w pracy jest nieprzyjemna, o czym przekonaliśmy się już kilka lat temu. 

Kiedyś wykonaliśmy na zlecenie badanie dotyczące poziomu motywacji i stosowanych w organizacji motywatorów na grupie pracowniczej jednej firmy z branży IT, która ma swoje siedziby w różnych rejonach Polski. W badaniu wzięło udział ponad 150 pracowników, kobiet i mężczyzn w przedziale wiekowym od 25 do 50 roku życia. Zapytaliśmy o finanse oraz pozafinansowe bodźce motywacyjne i ich ważności względem zatrudnienia. Przed rozpoczęciem działań założyliśmy, że wśród programistów i testerów oprogramowań, a także osób pracujących w działach obsługi klientów międzynarodowych, nie występują problemy związane z wysokością wynagrodzenia, co potwierdził pozytywny wynik procentowy odpowiedzi na pytanie związane z poziomem zadowolenia z płacy. 

Dalsza część ankiety skupiła się na motywatorach pozafinansowych, w tym:

  • integracje, wyjazdy służbowe, delegacje,
  • atmosfera w miejscu pracy,
  • wyrozumiały szef (kierownik dbający o zespół),
  • zgrany team,
  • karty sportowe,
  • dodatkowe ubezpieczenie, 
  • dofinansowanie wakacji, i in.

Kiedy przeglądaliśmy wyniki ankiety, zauważyliśmy, że wszyscy byli zgodni co do jednego elementu. Najważniejszym motywatorem była dla ankietowanych atmosfera w miejscu zatrudnienia. Powód jest prosty. Tam, gdzie ludzie czują się swobodnie i bezpiecznie, z chęcią przychodzą do pracy i realizują cele organizacji. 

Premie czy bony żywnościowe są dobre raz na jakiś czas, ale powielane, przestają mieć znaczenie. Pracownicy chcą czuć się potrzebni w organizacji, chcą być zapewniani, że to, co robią ma sens – nawet jeśli już to wiedzą, utwierdzanie ich w tym przekonaniu jest jak najbardziej właściwe. 

Dlatego dbaj o swoich pracowników. Staraj się zaspokajać ich potrzeby oraz utrzymuj dobrą atmosferę w miejscu pracy, np. poprzez bieżące rozwiązywanie konfliktów, rozmowy z kierownikami działów czy pracownikami, a w efekcie otrzymasz silny i zmotywowany do działania zespół!

Potrzebujesz pracownika?
Znajdziemy idealnego kandydata!