Jak przekonać do siebie rekrutera na rozmowie kwalifikacyjnej?

Rozmowa kwalifikacyjna może być stresująca zarówno dla rekrutera, jak i kandydata, jednak należy pamiętać, że jest to przede wszystkim spotkanie, podczas którego obu stronom powinno zależeć na zbudowaniu dobrej relacji. Jak pozostawić po sobie dobre wrażenie i pokazać, że nie tylko jesteśmy odpowiednio wykwalifikowani, lecz także dobrze odnajdziemy się w nowym otoczeniu?

Atmosfera panująca podczas rozmowy rekrutacyjnej w dużym stopniu zależy od osoby, która ją przeprowadza. W zależności od tego, w jakiej sytuacji rekruter chce sprawdzić kandydata, może starać się wywołać u niego pewne emocje, postawić na całkowitą otwartość lub zaproponować wejście w konkretną rolę. Niezależnie od tego, którą z tych ścieżek obierze, osoba starająca się o pracę powinna przestrzegać kilku prostych zasad, aby pokazać, że jest gotowa na zbudowanie relacji opartej na szczerości i zaufaniu.

Jak rozmawiać z rekruterem? 

Bez względu na to, jak duże jest nasze doświadczenie, powinniśmy pamiętać o tym, że najważniejsza w naszej prezentacji jest chęć nawiązania szczerej relacji z rekruterem. Dzięki temu przestajemy być już tylko „dobrze przygotowanym CV”, a stajemy się potencjalnym partnerem biznesowym. Nawet jeśli masz gorszy dzień, postaraj się zachowywać jak najbardziej profesjonalnie. Takie dni zdarzają się także podczas codziennej pracy, to normalne. Radząc sobie ze stresem, pokazujemy, że potrafimy się odnaleźć w trudnej sytuacji. Pokaż, że przeczytałeś/aś informacje na temat firmy i wiesz, gdzie aplikujesz. To bardzo ważne i świadczy o tym, że potrafisz się zaangażować, nawet jeśli nie masz pewności, czy osiągniesz swój cel – zatrudnienie. Uwierz, że bardzo mało osób stosuje tę zasadę w praktyce. Zapunktuj na starcie!
Możesz także zaproponować zmiany w organizacji lub wypowiedzieć się na temat produktu lub usług. Przedstawić swój punkt widzenia, rozpocząć merytoryczną dyskusję. Oczywiście nie zawsze jest to możliwe. Często na stanowiskach niższego szczebla rozmowy kwalifikacyjne przeprowadzane są według pewnego schematu. Jednak osoby starające się o stanowiska kierownicze, nie powinny obawiać się stosowania sztywnych reguł. 

Jak mówić o swoim doświadczeniu na rozmowie o pracę?

Opowiadaj dużo na temat swojego doświadczenia zawodowego popartego konkretnymi działaniami. To zwiększy Twoją wiarygodność i pokaże, że oprócz wiedzy teoretycznej, świetnie odnajdujesz się w praktycznych zadaniach. Nie lej wody. Przekazuj konkretne informacje. 
Sprawdzonym sposobem jest stosowanie case study, czyli, mówiąc językiem potocznym, historii z życia wziętych, ich analiza i przedstawienie odpowiednich wniosków.
Jeśli ukończyłeś/aś specjalistyczny kurs, również się tym pochwal. Uzupełnianie wiedzy dobrze o Tobie świadczy. To znaczy, że nie spoczywasz na laurach, a chętnie czerpiesz wiedzę ze specjalistycznych szkoleń. 
Wyjaśniaj niejasności co do przyczyn częstej zmiany pracy czy luk w życiorysie. Wspomnij o Twoich oczekiwaniach względem danej organizacji. Już na początku staraj się jak najwięcej wynegocjować, aby rekruter lub osoba odpowiedzialna za proces rekrutacyjny, miała pewność, że ma do czynienia z osobą chętną do podjęcia pracy.

Pamiętaj, że po drugiej stronie biurka znajduje się osoba, która musi dbać o swoje dobre imię i nie chce narażać swojej reputacji. Szuka więc osoby, która najlepiej spełni oczekiwania przyszłego pracodawcy, jest szczera i już na etapie rozmowy kwalifikacyjnej angażuje się w sprawy organizacji.

Przede wszystkim warto więc postawić na całkowitą klarowność – otwarcie mów o tym, jakie są Twoje cele i oczekiwania, oraz transparentnie przedstawiaj historię kariery. 

Powodzenia!

Potrzebujesz pracownika?
Znajdziemy idealnego kandydata!