Nieudany proces rekrutacyjny to koszt

W świecie idealnym tuż po zatrudnieniu nowego pracownika przychody w Twojej firmie wzrastają, atmosfera niczym z Wall Street, radość bije od progu drzwi, a wszyscy koledzy z branży Ci zazdroszczą i patrzą z podziwem! Wyobraziłeś to sobie? To teraz sprawdźmy, jak jest naprawdę tuż po zakończonym procesie rekrutacyjnym.

Niedawno zgłosił się do nas potencjalny klient z prośbą o znalezienie pracownika na stanowisko Dyrektora Handlowego do swojej firmy. Po chwili rozmowy zapytał o cenę, a po jej usłyszeniu, w odpowiedzi padło: „Ile?!”, z czego wywiązała się ciekawa dyskusja, ponieważ okazuje się, że przedsiębiorcy patrzą przede wszystkim z perspektywy „tu i teraz”, aniżeli długoterminowej, jaka być powinna w przypadku zatrudnienia nowej osoby. Po wyjaśnieniu poczuł wyraźną ulgę i zrozumienie.

Zdarzyło Ci się kiedyś zlecić proces rekrutacyjny osobie, która nie bardzo miała pojęcie o tym, co robi, chociaż zapewniała, że jej usługi są na najwyższym poziomie? Policzyłeś wtedy swoje straty? Koszty – to słowo, które jako przedsiębiorca słyszysz niemal codziennie, zgadza się? Jeśli są inwestycyjne – w porządku, a jeżeli nieświadomie naraziłeś firmę na kłopoty finansowe?

Celem tego artykułu nie jest pouczanie ani wyliczanie zasobów niczyjego portfela. Przedstawiamy, jak wygląda cały proces rekrutacyjny od strony agencji, a także chcemy zwrócić uwagę na to, co czeka Ciebie jako przedsiębiorcę w ciągu kolejnych tygodni od daty podpisania umowy.

Dlaczego to kosztuje aż tyle?”

Pytanie, które pada stosunkowo często to: „Dlaczego tyle?”. Wyjaśniamy – średni koszt procesu rekrutacyjnego prowadzonego przez agencję na stanowisko średniego i wyższego szczebla (np. Manager) waha się między 25 a 30 tys. zł za cały proces. W cenę należy wliczyć:

  • Wywiad z klientem – poznajemy Twoje oczekiwania i potrzeby względem Twojego nowego pracownika.
  • Tworzenie profilu kandydata – robimy to skrupulatnie i porządnie, dzięki czemu minimalizujemy ryzyko zatrudnienia niewłaściwej osoby.
  • Researching kandydatów + wywiad wstępny tj. następuje pierwsza selekcja zgłoszeń.
  • Analiza CV i rozmowy rekrutacyjne – które w zależności od ilości kandydatów trwają od kilku do kilkudziesięciu godzin.
  • Badanie kompetencji pracowników – sprawdzamy, czy informacje zawarte w CV są prawdziwe oraz czy dana osoba rzeczywiście ma praktyczną wiedzę w zakresie proponowanego stanowiska pracy.
  • Rekomendacja kandydatów klientowi wraz z pełnym raportem – na podstawie której podejmujesz decyzję o zatrudnieniu.

Dodatkowo jako agencja wspieramy się kontaktami, o które dbaliśmy przez lata, a także wartościową bazą potencjalnych pracowników, którą stworzyliśmy – te 2 elementy są szczególnie ważne, aby cały proces przeprowadzić stosunkowo szybko i sprawnie.

Rekrutacja z przedsiębiorczego punktu widzenia – co czeka Cię na starcie?

Tuż po podpisaniu umowy z nowym pracownikiem czeka Cię jego okres wdrożeniowy (potocznie zwany próbnym), który z założenia trwa od 3 do 6 miesięcy, a w przypadku stanowisk dyrektorskich dopiero po upływie roku przekonujesz się, czy zatrudnienie tej osoby rzeczywiście było dobrym wyborem. 

Pracownik zapoznaje się z kulturą organizacyjną, produktem czy usługą, zostaje mu przedstawiona specyfika branży i klientów Twojej firmy, a więc główną rolę odgrywa tu czas (stąd te 3 do 6 miesięcy, których większość osób tak nie lubi, a jednocześnie nie rozumie, dlaczego od razu nie dostają umowy bezterminowej). 

Kiedy zaczynasz zarabiać?

Nowa osoba w firmie zaczyna zarabiać już pierwszego dnia w pracy, a Ty kiedy? 

W momencie, gdy Twój pracownik posiada już wszystkie niezbędne informacje i czuje się na tyle pewnie, żę przechodzi do realizacji przydzielonych mu zadań. Jasne, że zdarzają się osoby, które od razu się adaptują i rozpoczynają działania, ponieważ doskonale znają branże, mają doświadczenie i znajomości. Mimo wszystko są w nowym miejscu i muszą się zaaklimatyzować – poznać kolegów, przełożonych, współpracowników, styl pracy firmy – nawet najlepsi specjaliści potrzebują czasu na wdrożenie się w życie danej organizacji.

Dobrze przeprowadzony proces rekrutacyjny daje Ci gwarancję, że zaczynasz zarabiać dokładnie w tym samym czasie, co Twój nowy pracownik, ponieważ:

  • wdrożenie w sprawy organizacji trwa znacznie krócej,
  • pracownik „czuje” branżę, więc zdecydowanie szybciej przechodzi do realizacji zadań i osiągania założonych celów,
  • wszyscy do siebie pasują, dzięki czemu w firmie panuje dobra atmosfera,
  • współpracownicy chętniej proponują pomoc nowej osobie, tym samym tworząc silny team.

Ile Cię to kosztuje?

Koszty złej rekrutacji wahają się od tych łatwo policzalnych (kwota za zlecenie procesu i wynagrodzenie pracownika w skali roku), po niewymierne, do których zaliczamy m.in.: odejście klientów, mniejszy target, brak spodziewanej marży, niskie zaangażowanie lub rotacja pracowników, źle podpisane długoterminowe kontrakty, z których trzeba się wywiązać. To są także delegacje – loty, hotele, spotkania w restauracji. 

Przy założeniu udanego procesu rekrutacyjnego, tylko raz płacisz „więcej”! Tj. ok. 30 tys. zł za cały proces, a firma, której go zlecasz, bierze za niego pełną odpowiedzialność.

Zatrudniając odpowiednią osobę, już po 3-6 miesiącach zauważysz wyraźny wzrost przychodów Twojej firmy

To się opłaca!

Zapewnij sobie spokój, bezpieczeństwo i pewność solidnie zrealizowanej transakcji – w tym przypadku procesu rekrutacyjnego.

Potrzebujesz pracownika?
Znajdziemy idealnego kandydata!