Manager w moim zespole

Kiedy nasza firma się rozrasta, musimy powierzyć zarządzanie kolejnym osobom – managerom. Jak im zaufać i kogo wybrać? Spośród wielu kandydatów, nierzadko decydujemy się awansować na stanowisko managerskie jednego z naszych pracowników – tego, który dotychczas osiągał najlepsze wyniki. 

manager w moim zespole

Przychodzi moment, w którym zdajemy sobie sprawę, że jako prezesi firm nie zrobimy wszystkiego sami. Nie da się. Zaczyna brakować czasu i energii. To dobrze, bo to oznacza, że nasza firma wchodzi na kolejny etap rozwoju, rozrasta się. Więc podejmujemy decyzję – musimy zatrudnić kogoś do pomocy. Szykujemy stanowisko managerskie, robimy listę oczekiwań wobec nowego pracownika i obowiązków, które przejmie. 

Zaczynamy rozważać możliwe opcje zatrudnienia. Pierwsze, co najczęściej przychodzi do głowy, to awansować jednego ze swoich najlepszych pracowników – zasłużył. Rozmawiamy z innymi, którzy potwierdzają – tak, to świetny kandydat! 

Osoba, którą dobrze znamy, wieloletni, lojalny pracownik – awansowanie wewnętrzne wydaje się najlepszą z możliwych opcji rekrutacyjnych. Nie trzeba nikogo na nowo wdrażać w usługę czy zaznajamiać z produktem, wystarczy tylko zapewnić nowe biuro. I wtedy bardzo często okazuje się, że osoba, która była świetnym specjalistą, zupełnie nie odnajduje się w roli managera. Dlaczego?

Ponieważ awans to nowe stanowisko pracy, a zarządzanie to zupełnie inne zadania, aniżeli handel i ciągły kontakt z klientem, prowadzenie negocjacji. To praca z ludźmi, wyznaczanie i rozliczanie celów, motywowanie pracowników, zapewnienie narzędzi do pracy. Jeśli awansowaliśmy naszego specjalistę, bo osiągał świetnie wyniki sprzedażowe, może nie odnaleźć się na stanowisku zarządczym. 

Istnieją jednak sposoby, żeby przekonać się, który z naszych pracowników może zostać najlepszym managerem. Podczas przeprowadzania rekrutacji wewnętrznej ustalamy, kto lubi przejmować inicjatywę, wyznacza i skrupulatnie realizuje cele, ale także rozwiązuje bieżące problemy – z założeniem, że niemożliwe oznacza wyzwanie, a nie kapitulację, bo czegoś pozornie nie da się zrobić. Dobry manager to również osoba, która bierze odpowiedzialność, potrafi się komunikować, wydawać zrozumiałe i spójne komunikaty.

Po przeanalizowaniu tych cech może się okazać, że lepszym managerem nie jest najlepszy specjalista, a osoba, która wykazuje się dużym zaangażowaniem i przewiduje możliwe scenariusze biznesowe. Realizując jakiekolwiek działania, bierze pod uwagę dobro pozostałych współpracowników. Stale podnosi swoje kwalifikacje.

Potrzebujesz pomocy w zatrudnieniu dobrego managera? Skontaktuj się z nami, by ze spokojem realizować swoje zawodowe plany!

Potrzebujesz pracownika?
Znajdziemy idealnego kandydata!