Zrozumieć postawy wobec pracy

Podczas rozmowy rekrutacyjnej z potencjalnymi pracownikami, zadajemy im szereg pytań: „Gdzie widzisz siebie za 2 lata?”, „Co wiesz o naszej firmie?”, „Dlaczego chcesz zmienić pracę?”. Należy się zastanowić, czy te pytania stawiane kandydatowi są na pewno właściwe. Oprócz sprawdzenia kompetencji powinno się również przyjrzeć jego postawie wobec pracy.

postawy wobec pracy

Przygotowanie do rozmowy rekrutacyjnej

O ile do zadań kandydata należy zainteresowanie się daną firmą i swoją przyszłą pozycją zawodową, o tyle rekruterzy powinni stworzyć profil osoby pasującej do danej organizacji jeszcze przed planowanymi rozmowami. Co to oznacza w praktyce? Zadawanie pytań o rzeczy nieistotne to strata czasu, zarówno dla przyszłego pracownika, jak i dla rekrutera. Badanie postaw natomiast daje znacznie lepsze rezultaty. Pytasz, jak je zbadać? 

1. Zadbaj o dobrą atmosferę

Proces rekrutacyjny można śmiało porównać do wywiadu lub wystąpienia publicznego. Często podczas rozmowy wstępnej w pomieszczeniu znajduje się więcej niż jeden przedstawiciel danej organizacji, a naprzeciwko nich – samotny kandydat. To może wywołać niepotrzebny stres, nawet u osoby doświadczonej i specjalisty w omawianej dziedzinie. 

2. Pozwól się wykazać

W pierwszej kolejności przedstaw jak zamierzasz przeprowadzić rozmowę, przejdź przez ten proces w teorii. Następnie pozwól kandydatowi zadawać pytania dotyczące stanowiska lub firmy, do której aplikuje. Dowiedz się, jakie ma oczekiwania wobec przyszłego pracodawcy. 
Jeśli kandydat nie ma żadnych kwestii do omówienia, najprawdopodobniej nie jest poważnie zainteresowany daną ofertą.

3. Zadawaj konkretne pytania

Dowiedz się, jakie kandydat miał dotychczas osiągnięcia zawodowe i jakie ma w związku z tym plany na najbliższą przyszłość zawodową. Woli pracować sam czy w grupie. Nie zdążył się dowiedzieć, że Twoja firma jest na rynku od 20 lat? Nie przekreślaj go. To wcale nie oznacza, że nie jest dobrym specjalistą. 

4. Myśl przyszłościowo

Zwróć uwagę, jak dynamiczny jest ówczesny rynek pracy. Dziś mało kto szuka „ciepłej posadki” na całe życie. Liczy się tu i teraz. W związku z tym Ty, jako przyszły pracodawca, powinieneś zadbać, by dany kandydat był dopasowany do danej kultury organizacyjnej – dlatego tak ważne jest stworzenie profilu kandydata. To zmniejsza ryzyko rotacji pracowniczej, a lojalni pracownicy chętniej przyczyniają się do rozwoju organizacji.

5. Obserwuj kandydata

Rób notatki podczas rozmowy, a zadając pytania, zwróć uwagę nie tylko treść wypowiedzi kandydata, ale także kontekst, ton głosu oraz jak reaguje jego ciało na poruszane kwestie. Ważne też, jaką ma w sobie energię i czy mówi spójnie. Wszystko, co zaobserwujesz, zapisuj. Dzięki temu zweryfikujesz, czy kandydat pasuje do danej organizacji. 

6. Postawa wobec pracy jest równie ważna jak kompetencje

Twój kandydat ma wszystko, czego potrzebujesz, więc decydujesz się na zatrudnienie. Szybko uczy się nowych rzeczy, świetnie zna programy, na których miałby pracować, ma prawo jazdy, więc bez przeszkód dojedzie do klienta. Nie zapomnij o najważniejszym – postawach wobec pracy. Zweryfikuj, czy Twój nowy przyszły pracownik pracuje, bo musi, czy chce się rozwijać i odnosić sukcesy zawodowe, identyfikując się z Twoją firmą. 

Codziennie pracujemy z menedżerami, handlowcami, dyrektorami dużych firm. Znamy potrzeby rynkowe, dbamy o relacje. W swojej pracy skupiamy się na człowieku, ponieważ to ludzie stanowią najsilniejsze ogniwo każdej organizacji.

Szukasz pracownika idealnego? Cieszymy się, że trafiłeś do nas!

Potrzebujesz pracownika?
Znajdziemy idealnego kandydata!